niedziela, 23 października 2011

Ucz się, ucz, bo nauka to do wyższego IQ klucz!

20 października w "Nature" opublikowano wynik badania przeprowadzonego przez zespół badaczy z Wellcome Trust Centre for Neuroimaging na UCL (czyli University College London - na naszym blogu znajdziecie też artykuł o badaniach naukowców z UCL dotyczących wpływu aktywności na Facebook'u na nasz mózg: Im więcej znajomych na Facebook'u, tym większy mózg). Okazało się, że IQ (czyli iloraz inteligencji, standardowa jednostka, której używa się do pomiaru naszej inteligencji) może się znacząco zwiększać, bądź zmniejszać, w trakcie okresu dojrzewania. Wiadomość zaskakująca, tym bardziej, że dotąd uważano, iż rozwój umysłowy przebiega równolegle do zmiany wieku jedynie u dzieci, mniej więcej do 13 r.ż.  - od osiągnięcia tego wieku wzrost poziomu umysłowego staje się coraz wolniejszy i zatrzymuje się ok. 16. r.ż., czyli u osób dorosłych jest on względnie stały.

Zespół pod kierownictwem prof. Cathy Price w 2004 r. przebadał przy pomocy testów psychometrycznych (używanych do pomiaru inteligencji) i rezonansu magnetycznego grupę 33. zdrowych nastolatków (pomiędzy 12. a 16 r.ż.) i powtórzył badania cztery lata później, kiedy osoby z badanej grupy miały od 15. do 20 lat. - przebadano u nich poziom inteligencji werbalnej i niewerbalnej. Wyniki ich badań wykazały, że poziom IQ w 2008 r. różni się od wyników, jakie uzyskali uczestnicy badania w 2004 r. - część z nich osiągnęła wyniki wyższe o nawet 20 punktów, ale niektórzy osiągnęli wynik niższy.
Te zaskakujące zmiany miały związek z rozwojem konkretnych obszarów mózgu - w przypadku wzrostu poziomu inteligencji werbalnej zaszły zmiany w objętości substancji szarej w lewej części kory ruchowej (która jest aktywowana w trakcie mówienia), zaś w przypadku wzrostu poziomu inteligencji niewerbalnej zmiana zaszła w przedniej części móżdżku (która jest związana z ruchami dłoni). Okazało się również, że zwiększenie poziomu inteligencji werbalnej nie musi mięć związku ze zwiększeniem poziomu inteligencji niewerbalnej, i na odwrót.

 Źródło: http://www.fizyka.umk.pl

Link do abstraktu artykułu na stronie "Nature": Verbal and non-verbal intelligence changes in the teenage brain

Nie jest co prawda jasne, dlaczego u jednych wyniki się poprawiły, a u innych pogorszyły, ale możliwe, że wpływ na nie miał proces edukacji - po prostu niektórzy nie otrzymali odpowiedniej stymulacji. Więc być może nie należy skreślać tych, którzy w pewnym wieku się nie wykazali i przeceniać tych, których wyniki na wcześniejszym etapie rozwoju były świetne...
Nie da się zaprzeczyć, że w opisanym tu badaniu jasno wykazano związek między wynikami testów a rozwojem pewnych obszarów mózgu, ale i tak pozostaje pytanie o to, ile tak naprawdę warte są testy mierzące poziom naszego IQ. Często możemy spotykać się z komentarzami, że odpowiednia ilość czasu spędzona nad takimi testami sprawia, że możemy się "nauczyć", jak je rozwiązywać (oczywiście zdarza się też, że krytykujący przechodzą na "ciemną stronę mocy" w momencie, w którym jakiś test wykaże, że są wybitnie inteligentni). Ale czy to, że test pokaże iż umiemy sprawnie formułować swoje myśli jest jednoznaczne z tym, że będziemy umieli dobrze skomunikować się z otaczającymi nas ludźmi?
Wydaje mi się, że inteligencja, to jednak coś więcej, niż kilkucyfrowy wynik testu.


Źródło: Science Daily

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz